Tuesday, August 30, 2005

egyveleg

Ehh, bekapcsolva hagytam a Caps. Lock.-ot. Nem gond. Azért, mert miközben itthon zenét hallgatok, flipperezni szoktam. Sajnos az old school windows játékok nincsenek fent a gépemen, magam sem tudom, miért. Nincs aknakereső, admirális, pikk dáma. Pedig főleg az aknakeresőt szeretem. Az albérletben az volt agyam tökéletes hasadása, mikor üvöltő zenére, szinte automataként nyomkodtam az egeret, aknák után kutatva. Párszor látták ezt a többiek, és megállapították, hogy "félelmetesen" aknakeresőzöm. Mint egy agyatlan zombi, akinek ez az egyetlen feltétlen reflexe maradt.
Most éppen Coldplay megy. Mivel éppen a zenére, illetve a "Scientist" szövegére koncentrálok, a golyó mindig az árokban köt ki, s szinte bele sem érek. De nem baj. Maradjunk inkább ennél a zenekarnál.
Újra felfedezem őket, de inkább az első és második albumukat. Szívemnek nagyon kedves nóták vannak rajtuk, olyanok, melyekhez érzelmi emlékek fűződnek. van ilyen, szinte mindenkinek. Van olyan, hogy azt mondják rá, hogy "a mi dalunk". Nos, egyenlőre nekem ilyen nincs, nem is tudom, vágyom-e rá. De a Don´t Panic, illetve a The Scientist közel áll hozzám. Miért? Majd elmondom (ez azt jelenti, hogy soha nem mondom el ).
Hazafelé Balatonról Kharon bekapcsolta a rádiót. A Crystal zeneka legújabb hmm.."dala" ment a Dunabajuszon. Számomra hallgathatatlan, primitív szám. A szövege jól összerakott klissékből áll, s van benne egy rész, amikor hirtelen ritmust váltanak, s minden bizonnyal ettől olyan slágeres. A szövege semmitmondó, tucat-szöveg, közhelyekkel teli. A zenei alap az említett hirtelen ritmusváltástól eltekintve szokványos, a váltás meg sablonos, több helyen hallott már. Az egyetlen pozitívum talán, hogy viszonylag rendes a hangszerelése, és talán van benne gitár, dob, a szinti mellett. Utána a rádió Shakira "La tortura" c. számát játszotta.
Ugyanolyan pop, ugyanolyan semmitmondó szöveggel (még akkor is értem, ha történetesen nem beszélek azon a nyelven, mint a művésznő). Miért van mégis, hogy Shakira szerzeménye ezerszer jobban tetszik, mint a magyar? Ekkora különbség lenne a kettő között? Vagy csak a kultúrák közti különbség, az egzotikum ragadott meg? Mert Shakira számában van pánsíp, latin gitár, dob? Vagy mert ritmusos, van "története", nem sablonokból épült? Igaz is, a magyar szám olyan, mint egy panel, míg Shakira szerzeménye egy izgalmas tégla épület. Vajon miért van az, hogy a magyar pop piacon minden szemét megjelenhet? Vagy miért van az, hogy a tehetséges magyar fiatalok is tucatszámokat csinálnak? Nincs elég szövegíró? Vagy azok, akiknek van hangjuk, nincs tehetségük egy izgalmas szám elkészítéséhez? Pedig van ilyen, pl.: Ákos, kár, hogy az ő agyát elhomályosította a politika.
Sajnos bele kell törődnöm, hogy a mai magyar pop piac elsilányult, s míg a külföld olyan gyöngyszemeket tud felmutatni, mint Shakira, vagy Nightwish (mely ma már abszolút a "pop" kategória számomra), addig nekünk nincs sehol egy Ákosunk (a régi), vagy akár Eddánk, Rebublic-unk. Habár nem tudom, hiányoznak-e.
Murphy márpedig igenis létezik. Talán az Eredendő Bűn miatt (már ha megtörtént), vagy az emberi hülyeség miatt. Pillangó-effekt? Valaki csinál egy baromságot, és az a későbbiekben kihat másokra. Ilyen az, hogy tegnap várva a villamosra a Híd felé elment három szerelvény, míg a Deák felé egy sem. Majd megindult a villamos áradat, és egymás után NÉGY sárga izé húzott el. Biztos valaki sietett a túloldalon. Vagy ha kések, akkor a Kedves tuti már ott van, és vár, de ha előbb érkezem, akkor biztos, hogy ő késik, és nem villamossal jön. S én várhatok a megállónál, s ő lépcsőzhet. Már amikor nem kapják el az ellenőrök. Tiszta sor: ha van nálad bérlet, a kutyát nem érdekelsz, de ha nincs, akkor egyszerre a metró egy ellenséges környezet lesz, megszállják az ellenőrök, s rögtön köréd gyúlnék, mintha egy csapat kutya lennének, véres húst szimatolva.
Ah, közben vége a Coldplay-nek, s túlvagyok egy Metallica - One számon, s most Nirvana - In Bloom -ja üvölt. Eztán jön a már említett Nightwish, majd egy kicsi Moby, s megint Nightwish-Apocalyptica felváltva.
Ne ess pánikba! Rendben! Nem esek, még akkor sem, ha két hete megírtam a próbamunkát, s a szerkesztőség tesz a fejemre. "Majd ha a lektor átnézte". Mindig ez a válasz. Már egyszer emileztem nekik, és rájuk telefonáltam, nem tudom, merjem-e még zavarni őket. Kezdem elveszteni a hitemet, bár nem volt valami sok belőle. Önbizalom, az kéne. Ezzel csak azt érik el, hogy úgy gondolom, mégsem vagyok olyan "zseniális" fordító, mint azt hittem, és vissza fognak dobni a darálóba. Semmi gond, jelentkezek majd behajtónak. Az tetszett. Egyszerű munka, kajajeggyel, még élvezném is. Csak belefáradnék egy idő után.
Tegnap kaptam egy szórólapot. Oké, ez eddig nem nagy szám, de azért egy kicsit különbözött a többitől. Vallási témájú kis füzetecske volt, egy mesével. Már amikor megpillantottam gondoltam, hogy valami hasonló lesz, de a vége nagyot csattant. Azt írják fináléként, hogy "az emberiség bűnei miatt Isten elküldte közénk Jeshuát (Jézust), de az emberek nem hittek benne, mert azt tanították nekik. Ismerős?". Nos, nem értettem. Mi van ezen olyan nagy szám? Aztán fordítottam, és a szokásos szöveg jött, miszerint, ha érdekel, akkor gyere el, blabla. Meg ikszelj, hogy hiszel-e Jézusban, nem hiszel, zsidó vagy-e, nem vagy az. Mi van? Mi köze ehhez a zsidókhoz? Megnézzük jobban. Aha! Jön a sokk! Zsidók Jézusért alapítvány!!
Ha jól tudom, a zsidóság tagadja az Újszövetséget, hiszen abban gyakorlatilag kivégzik Isten fiát, és ugye Isten kiválasztott népe ilyet nem tehet. Szemenszedett hazugság, vagy nem, nem az én dolgom eldönteni. Folyt már lég vér a vallás miatt. De ez nagyon érdekes. Ezek szerint néhány zsidó felvállalja, hogy elhiszik az Újszövetséget, s vállalják azt, hogy kivégezték Isten fiát? aki meghalt a bűneikért? Micsoda mazochista egy kultusz lehet ez! Önostorozás, nyirokcella, befelé szöges öv? Vagy csak ferdítik, és újramagyarázzák a Bibliát, miszerint nem is a pátriárka beszélte rá Pilátust a büntetésre?
Micsoda paradoxon! Először, egész életemben most gondolkodtam el rajta, hogy tényleg elmenjek-e egy ilyen szektához. Vajon hogyan magyarázzák ki magukat a felelősség alól? Itt azért leszögezem, hogy nem vagyok vallásos, soha nem is voltam az, de a teológia, és a papság intézménye mindig is érdekelt, minden vallás terén, legyen az kínai univerzitizmus, vagy hinduizmus. Talán mert a Vallás hatalom ; hinni hatalom.
Furcsa világban élünk. Egyszerre érnek jó és rossz ingerek, egyik pillanatban fájdalomtól vergődve akarok elaludni, máskor meg nyugalomban és harmóniában "hajtom fejem a béke Isteni Ölébe". Még akkor is, ha fáj, jó dolog, hogy tudom, hova tartozom. Csak az a szomorú, hogy ez nem kötődik családhoz. Amíg önmagamhoz vagyok hű, addig a világ is hű lesz hozzám. De azért megkérdezném, hogy miért van annyi vesződség ebben az életben, s miért nem lehetne "szimplán" jó? Mert unalmas lenne? Én élvezném.

1 Comments:

Blogger miriel said...

Hát, nem tudom... Kétlem hogy trú zsidók lennének. Valahogy egy igazi zsidó nyugodt, olyan, mint aki túl van már mindenen. Parkettás-szőnyeges szobák napfényben, régi szagokkal és zajokkal, maguk mögött tudva egy világvégét és egy teljes fajirtást. Mellettük mindig olyan érzésem van, hogy sosem fogok felnőni, behozhatatlan az előnyük, de kézenfognak és segítenek. Mintha a velem egykorú nagyszüleim lennének...
Disznóság más blogjában ekkora kommentet hagyni, de én már csak így szoktam...

11:41 AM  

Post a Comment

<< Home